Ładowanie . . .
Ładowanie . . .

Podróż samolotem z cukrzycą - cukrzyk w samolocie

z cukrzycą na co dzień

Edukator diabetologiczny Weronika Kowalska | diabetyk

7 marca 2023
Lot samolotem jest zarówno szybkim jak i komfortowym sposobem podróżowania. Osoba chorująca na cukrzycę powinna pamiętać o tym by właściwie spakować leki, zabrać wszystkie dokumenty związane z chorobą oraz przygotować się na różne możliwe sytuacje. 

Cukrzyk w samolocie - co  trzeba spakować?

Wszystkie potrzebne leki i osprzęt należy spakować do bagażu podręcznego. Jest to bardzo ważne, aby ich, a zwłaszcza insuliny nie umieszczać w bagażu głównym. Po pierwsze - ekwipunek diabetyka może nam być potrzebny w trakcie lotu, nawet jeżeli lot jest krótki i teoretycznie w tym czasie nie będziemy korzystać z insuliny. Na pokładzie samolotu mogą wydarzyć się różne nieprzewidziane sytuacje, związane chociażby ze stresem. Po drugie - pamiętajmy, że insulina jest wrażliwa na temperaturę. W lukach bagażowych często panuje bardzo niska temperatura - sięgająca nawet kilkudziesięciu stopni poniżej zera. A to może grozić dezaktywacją insuliny. Po trzecie - nie możemy wykluczyć zniszczenia czy też zagubienia bagażu głównego w trakcie podróży, a to pozbawiłoby nas leków i możliwości monitorowania glikemii stwarzając zagrożenie dla naszego zdrowia i życia. Zaleca się również, aby leki oraz osprzęt pakować z zapasem (np. podwójne ilości). Na czas podróży przydatne może być opakowanie termiczne, które utrzyma temperaturę wymaganą dla insuliny i innych leków przynajmniej przez kilka godzin. 

Zatem co powinien spakować diabetyk wybierając się w podróż samolotem: 
  • leki na cały okres pobytu oraz dodatkowe opakowanie / blister na zapas
  • insulina na cały okres pobytu oraz fiolki zapasowe (ilość dostosować w zależności od tego jak długo będziemy poza domem)
  • glukometr, nakłuwacz oraz lancety
  • paski do glukometru
  • zapasowy glukometr (szczególnie gdy wybieramy się za granicę)
  • peny (również dla pompiarzy), jeżeli nie posiadasz zapasowego pena, warto zabrać również strzykawki insulinówki
  • igły do pena
  • paski do badania glukozy i ketonów w moczu
  • glukagon
  • ratunek na niedocukrzenie: glukoza, saszetki z żelem, cukier w kostkach lub w saszetkach
  • gaziki odkażające
Osoby, które korzystają z pompy insulinowej powinny ponadto ze sobą zabrać: zapas wkłuć, drenów, pojemniczków na insulinę, baterie zapasowe do pompy, dodatkowe peny wraz z insuliną bazalną na wypadek awarii pompy. 

Osoby korzystające z systemów ciągłego monitorowania glikemii (CMG) powinny dodatkowo spakować: serter (przyrząd) do zakładania sensorów, sensory, ładowarkę do transmitera, plastry, baterie do ładowarki oraz waciki spirytusowe do odkażenia i odtłuszczenia skóry przed założeniem sensora.

Przypominamy również jakie są ogólne zasady przechowywania insuliny:
  • zapasy insuliny przechowujemy w lodówce, w temperaturze 2-8 stopni Celsjusza
  • insulinę, którą aktualnie używamy chronimy przed słońcem i przechowujemy w temperaturze pokojowej, ale nie dłużej niż 1 miesiąc
  • nie wolno używać insuliny, która uległa zamrożeniu
  • insulinę, która jest przechowywana w lodówce należy przed użyciem wyjąć odpowiednio wcześniej tak, aby osiągnęła temperaturę pokojową
  • insulinę, tak jak wszystkie inne leki stosujemy przestrzegając daty ważności umieszczonej na opakowaniu

Cukrzyk w samolocie - jakie dokumenty zabrać?

Planując podróż, w tym również tą samolotem należy zabrać ze sobą zaświadczenie od lekarza diabetologa w języku polskim i jeżeli podróżujemy za granicę to przynajmniej w języku angielskim. Zaświadczenie powinno zawierać:
  • dane osobowe pacjenta (imię, nazwisko, data urodzenia)
  • spis stosowanych leków (z podaniem ich dawek)
  • kontakt do lekarza diabetologa
Wzory takich zaświadczeń dla diabetyków są ogólnodostępne w internecie. Zaświadczenie lekarskie, które świadczy o tym, że chorujemy na cukrzycę i uprawnia nas do wniesienia leków na pokład samolotu możemy przedstawić już przy odprawie bagażowej, a następnie przy kontroli bezpieczeństwa, chociaż nie zawsze jest to konieczne. Co ważne, wszystkie leki powinny być przewożone w oryginalnych opakowaniach.

Jakie inne dokumenty mogą być przydatne w podróży:
  • legitymacja osoby niepełnosprawnej (w razie posiadania orzeczenia)
  • karta diabetyka
  • identyfikator chorego na cukrzycę - opaska “Mam cukrzycę”, „I am diabetic”
Wyjeżdżając za granicę, warto pomyśleć o ubezpieczeniu na wypadek leczenia lub hospitalizacji. W krajach Unii Europejskiej obowiązuje EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego), która jest wydawana w oddziałach NFZ i uprawnia osobę ubezpieczoną w NFZ do bezpłatnego leczenia.

Kontrola na lotnisku - cukrzyk w samolocie

Obecnie przewożenie leków nie stanowi problemu, jednak zawsze trzeba być przygotowanym na ewentualne pytania. Wszystko należy robić spokojnie i nie wpadać w panikę w razie kłopotliwej sytuacji. W większości przypadków diabetyk nie jest poddawany dodatkowej kontroli, jednak nigdy nie wiadomo jakie podejście będzie miała osoba przeprowadzająca kontrolę. Nie ma potrzeby przedstawiania dokumentów zdrowotnych jeżeli kontrola przebiega poprawnie, w razie jakichkolwiek pytań należy je przedstawić. Jeżeli sytuacja stanie się niekorzystna (np. ze względu na brak wiedzy celników o sprzętach medycznych) warto przekazać numer kontaktowy do diabetologa lub do przedstawiciela firmy medycznej, z której pochodzi nasz sprzęt w celu wyjaśnienia.

Pompa insulinowa nie może być pod żadnym pozorem umieszczona w urządzeniu rentgenowskim, ponieważ jej silnik może ulec nieodwracalnemu uszkodzeniu. Lekom, penom oraz glukometrowi nic się nie stanie. Jeżeli kontrola jest przeprowadzana przez skanowanie całego ciała, należy wcześniej odłączyć pompę oraz sensor i transmiter (dlatego nie warto zakładać CGM tuż przed podróżą samolotem) lub jeżeli jest taka możliwość poprosić o inną procedurę dla swojej osoby.

Lot - cukrzyk w samolocie

Podczas startu i lądowania następują gwałtowne zmiany ciśnienia, na które powinny zwrócić uwagę osoby na pompach insulinowych. Może dojść do niekontrolowanego podania pewnej dawki insuliny, które nie zostanie zarejestrowane przez pompę, co może doprowadzić do gwałtownej i ciężkiej hipoglikemii. Na czas startu i lądowania wystarczy po prostu odłączyć pompę. Należy pamiętać by wyłączyć ten osprzęt, który może mieć wpływ na bezpieczeństwo lotu.
Warto zaopatrzyć się w przekąskę oraz słodki napój w strefie bezcłowej na wypadek hipoglikemii lub po prostu braku posiłku w trakcie lotu.

Powiązane artykuły

Wakacje "w trasie" z cukrzycą | Podróże cukrzyka
Wakacje "w trasie" z cukrzycą | Podróże cukrzyka

Edukator diabetologiczny Weronika Kowalska | diabetyk

22 lipca 2016
Dokumenty podróżne diabetyka - Karta diabetyka
Dokumenty podróżne diabetyka - Karta diabetyka

Edukator diabetologiczny Weronika Kowalska | diabetyk

8 lipca 2016
Jak stosować sensory CGM na stoku narciarskim?
Jak stosować sensory CGM na stoku narciarskim?

Bartosz Masternak | student | Warszawski Uniwersytet Medyczny

27 stycznia 2020
Ubezpieczenie zdrowotne
Ubezpieczenie zdrowotne

Edukator diabetologiczny Weronika Kowalska | diabetyk

8 lipca 2016

Pobierz naszą aplikację

Diabetyk24.pl zawsze pod ręką