Każdy cukrzyk typu II powinien wiedzieć, że oprócz odpowiedniego leczenia farmakologicznego, w leczeniu cukrzycy ważna jest prawidłowa dieta. Ale czy dieta może wpłynąć na rozwój cukrzycy? Czy jest różnica pomiędzy ryżem białym a brązowym?

Ryż biały a ryż brązowy

Z wyglądu różnią się tylko kolorem. Jednak to nie jedyna różnica pomiędzy ryżem białym a brązowym. Ryż brązowy nie jest odmianą ryżu, jak na przykład ryż jaśminowy albo ryż Basmati, tylko określeniem na pełne ziarno ryżu każdej odmiany. Pełne ziarno ryżu złożone jest łuski, zarodka i bielma. Główną różnicą pomiędzy ryżem białym a brązowym, jest obecność łuski w ryżu brązowym. To właśnie ona odpowiedzialna jest za właściwości ryżu brązowego. Ryż brązowy jest mniej przetworzony, wolniej i dłużej się gotuje, jest twardszy i jest wolniej trawiony.

Ryż brązowy - właściwości odżywcze

Ze względu na łuskę, ryż brązowy ma dużo więcej białka niż ryż biały. W 100 g ryżu białego znajduje się 6,3 – 7,1 g białka, a ryżu brązowym 7,1 – 8,3 g. Ryż brązowy ma dwa razy więcej błonnika niż ryż biały i ponad trzy razy więcej tłuszczu. To samo tyczy się witamin zawartych w obu rodzajach ryżu. W ryżu brązowym jest 0,90 – 2,50 mg witaminy E (0,075 – 0,30 mg- ryż biały), witaminy B1 0,29 – 0,61 mg (0,02 – 0,11 mg- ryż biały) i witaminy B2 0,04 – 0,14 mg (0,02 – 0,06 mg- ryż biały). Ryż biały ma również mniej składników mineralnych, takich jak magnez, sód, potas oraz żelazo.

Ryż brązowy - właściwości prozdrowotne

Unikatowy skład ryżu brązowego sprawia, że dobrze wpływa on na nasze zdrowie. Duża zawartość błonnika reguluje i usprawnia rytm wypróżnień. Spożywanie diety opartej o pełne ziarna zbóż sprzyja odchudzaniu i pomaga utrzymywać prawidłową masę ciała. Osłonka ziarna, znajdująca się w ryżu brązowym zawiera prawie wszystkie składniki mineralne i witaminy występujące w ryżu. Witamy z grupy B mają właściwości antyoksydacyjne, odpowiedzialne są za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz układu odpornościowego. Biorą udział w przemianach węglowodanów i białek oraz w produkcji hormonów.

Ryż a ryzyko cukrzycy

Naukowcy z Harvard School of Public Health dowiedli, że ryż brązowy jest o wiele zdrowszy i lepiej wpływa na nasz organizm niż ryż biały[1]. Przeprowadzili badanie ankietowe na ponad 197 tysięcy osób w wieku do 22 lat. W analizie badania można przeczytać, że ludzie spożywający pięć porcji białego ryżu na tydzień zapadają na cukrzycę typu 2 17% częściej niż ci, którzy białego ryżu prawie nie jedzą. Dodatkowo badacze twierdzą, że wystarczy zamienić ⅓ codziennej porcji ryżu białego, na pełne ziarno ryżu, czyli ryż brązowy, a ryzyko cukrzycy typu 2 zmniejszy się o 16%. Można również w ich badaniu znaleźć tezę, że jedząc minimum dwie porcje ryżu brązowego w tygodniu, zmniejszamy swoje ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2 aż o 11%. Natomiast zstępując całkowicie ryż biały, pełnoziarnistym ryżem, ryzyko wystąpienia cukrzycy spada o ⅓. Skąd taki wpływ ryżu białego na nasz organizm? Ryż biały powoduje bardzo szybki wzrost poziomu glukozy we krwi. Natomiast w przypadku ryżu brązowego, poziom ten unosi się powoli.

Badanie naukowców z Bostonu potwierdzają tezy mówiące o tym, że nasza dieta ma ogromny wpływ na nasze zdrowie i życie.[2] Zastąpienie ryżu białego ryżem brązowym nie wydaje się dużym wyrzeczeniem i wyzwaniem, a skutki dla naszego zdrowia mogą być ogromne.

Literatura:
[1] https://www.bmj.com/content/344/bmj.e1454
[2] https://www.hsph.harvard.edu/news/features/gnet-brown-rice-diabetes/
https://www.hsph.harvard.edu/news/hsph-in-the-news/eating-white-rice-regularly-may-raise-type-2-diabetes-risk/
https://www.mp.pl/cukrzyca/dietaiwysilek/67051,dieta-cukrzycowa
https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/disease-prevention/diabetes-prevention/preventing-diabetes-full-story/