Wielkanoc to czas, gdy znów spotykamy się w gronie rodziny przy świątecznym stole, który zwykle obfituje w pyszne dania. Tradycyjne potrawy wielkanocne są zazwyczaj dość tłuste i wysokokaloryczne, a ciasta zawierają duże ilości cukru. Na szczęście, wprowadzając nawet niewielkie zmiany, możliwe jest ich dostosowanie do diety w cukrzycy typu drugiego.

Wielkanoc diabetyka typu 2 – co jeść, a czego unikać?

Osoby z cukrzycą typu 2 mogą jeść w zasadzie większość potraw, które tradycyjnie spożywane są przy wielkanocnym stole. W niektórych przypadkach mogą być jednak konieczne pewne modyfikacje.

Honorowymi gośćmi na wielkanocnym stole są oczywiście jajka. Ich spożycie przez długi czas było kontrowersyjne ze względu na wysoką zawartość cholesterolu. Jednakże badania z ostatnich lat wskazują, że samo spożycie cholesterolu nie przekłada się na jego poziom we krwi, a niewskazane są natomiast nasycone kwasy tłuszczowe (masło, tłuszcze zwierzęce, olej kokosowy, palmowy itp.). Tak więc cukrzycy typu 2 mogą spokojnie jeść jaja kurze pod warunkiem, że w diecie ogranicza się tłuszcze nasycone.

W czasie Wielkanocy możliwe jest ograniczenie nasyconych kwasów tłuszczowych oraz kaloryczności. Wystarczy kupić chudsze wędliny, majonez o obniżonej zawartości tłuszczu czy też zrezygnować ze smażenia na rzecz pieczenia. Takie zmiany będą korzystne również dla pozostałych członków rodziny.

Diabetycy powinni również zwrócić uwagę na obróbkę termiczną pokarmów. Jak wiadomo, na stężenie glukozy we krwi wpływa tzw. indeks glikemiczny, który im niższy, tym bezpieczniejszy w diecie cukrzycowej. Z tego powodu zaleca się, by wybierać raczej surowe warzywa zamiast gotowanych, natomiast makarony czy kasze gotować al dente.

Bezpieczne słodkości na wielkanocnym stole

Na każdym polskim stole zawitają babki, mazurki i inne słodkości, wręcz przepełnione cukrem. Mimo że pyszne i chętnie po nie sięgamy, to zjedzenie słodkich ciast w zbyt dużej ilości może spowodować znaczny wzrost stężenia glukozy we krwi. Na szczęście w niemal każdym sklepie z łatwością dostaniemy bezpieczne zamienniki cukru jak stewię czy ksylitol. Warto również rozważyć zastąpienie białej mąki pszennej mąką pełnoziarnistą, gryczaną, owsianą lub z ciecierzycy. W ten sposób ciasta będą zawierały więcej błonnika.

Przygotowując desery dla osoby z cukrzycą, powinno się zrezygnować z zastosowania mas typu kajmak czy też kandyzowanych i suszonych owoców, zamiast których lepiej wykorzystać świeże owoce oraz dodatek orzechów.

Jeżeli jednak chcesz podjąć się ryzyka zjedzenia tradycyjnego ciasta z cukrem, zjedz tylko mały porcję zaraz po daniach wytrawnych.

Dodatkowe wskazówki dla diabetyka na Wielkanoc

O swoje zdrowie powinniśmy dbać zawsze niezależnie, czy jest to dzień powszedni czy też święto. Jest to szczególnie ważne dla diabetyków, którzy na co dzień powinni trzymać poziom glukozy we krwi w ryzach. Przede wszystkim konieczne jest odpowiednie dostosowanie składu potraw, jednak to nie wszystko, co możesz zrobić, aby Wielkanoc była nie tylko radosna, ale i bezpieczna.

  • Zapewne masz ochotę spróbować wszystkiego, co znajduje się na stole. I owszem, nie musisz rezygnować z niczego, ale niech to będą niewielkie porcje, bez objadania się. Dzień jest długi, więc można zostawić niektóre potrawy na później. Zjedz więc standardowe 5-6 małych posiłków w regularnych odstępach czasu.
  • W trakcie biesiadowania często jedzeniu towarzyszy również alkohol, którego nadmierne spożycie może spowodować hipoglikemię. Dlatego należy go ograniczyć i koniecznie zrezygnować z picia przed posiłkiem.
  • Pamiętaj również o regularnej kontroli glikemii oraz o przyjęciu leków zgodnie z zaleceniami swojego diabetologa.
  • Po posiłku wybierz się na rodzinny spacer, aby poszukać pierwszych oznak wiosny. 

Fuller N, Sainsbury A, Caterson I, Markovic T. Egg Consumption and Human Cardio-Metabolic Health in People with and without Diabetes. Nutrients 2015;7:7399–420.