Większość przypadków cukrzycy ciążowej nie wymaga leczenia farmakologicznego. Aby utrzymać glikemie poposiłkowe na bezpiecznym dla mamy i dziecka poziomie wystarcza odpowiednia dieta. Z jadłospisu w pierwszej kolejności eliminowane są nadmierne ilości węglowodanów oraz produkty o wysokim indeksie glikemicznym.

Ograniczenia dietetyczne podczas ciąży to trudny temat ponieważ rozwijające się i rosnące dziecko potrzebuje prawidłowo zbilansowanej diety, aby wszystkie procesy związane z dojrzewaniem do samodzielnego życia przebiegały prawidłowo. Przystosowaniu się do wymogów dietetycznych przy nieprawidłowej tolerancji węglowodanów, nie służy ciągle jeszcze żywe przekonanie, że w tym okresie należy jeść za dwoje. Przy cukrzycy ciążowej nie tylko nie można jeść za dwoje, ale też nie można ulegać wielu kulinarnym zachciankom tak charakterystycznym dla tego stanu.

Zbilansowana dieta

Utrzymywaniu normoglikemii w cukrzycy ciążowej sprzyjają regularne posiłki w niewielkich porcjach. Chodzi o to, by jednorazowo nie dostarczać organizmowi zbyt wielu węglowodanów, ponieważ nie jest on w stanie wydzielić na nie tyle insuliny, by po posiłku nie doszło do nadmiernego wzrostu poziomu cukru we krwi.  Należy też unikać długich przerw pomiędzy posiłkami, ponieważ wzmagają one apetyt i powodują problemy z późniejszym kontrolowaniem wielkości porcji. Po zdiagnozowaniu cukrzycy ciążowej przyszła mama powinna dostać od lekarza wskazówki odnośnie odżywiania, dostosowane do jej indywidualnych potrzeb. Przyjmuje się, że podaż kalorii w ciąży nie powinna być większa niż 35 kcal na 1 kg należnej masy ciała. Obok pilnowania cukrów nie można dopuścić do nadmiernego przyrostu kilogramów, które – jeśli nie uda się ich zrzucić po ciąży –  będą przyspieszały rozwój cukrzycy typu 2.

Węglowodany

Węglowodany to główne źródło energii w diecie. Węglowodany to inaczej cukry. Każde, nawet te najbardziej złożone, są z czasem przekształcane w glukozę. Węglowodany proste to glukoza w czystej postaci, czyli natychmiastowa dawka energii dla organizmu. Tych diabetycy, a w szczególności kobiety z cukrzycą ciążową powinni unikać. Węglowodany proste znajdują się nie tylko we wszelkiego rodzaju słodyczach, ale też w owocach i sokach owocowych. Dość szybko wchłania się też białe pszenne pieczywo czy płatki kukurydziane, które powszechnie nie są kojarzone z cukrem. Z kolei węglowodany złożone, które znajdują się np. w razowym pieczywie, niełuskanym ryżu czy grubych kaszach najpierw muszą być rozbite na mniejsze cząsteczki i dopiero wtedy przenikają jako energia (glukoza) do krwi. Dzięki takim produktom poposiłkowy wzrost cukru jest stopniowy i rozłożony na dłuższy czas. Z takim powolnym wzrostem glikemii trzustka, nawet mimo charakterystycznej dla ciąży dużej insulino oporności, jest w stanie sobie poradzić wydzielając wystarczające ilości insuliny. Pomocne w układaniu jadłospisu dla ciężarnej z cukrzycą są tabele szeregujące węglowodany wg ich indeksu glikemicznego. Indeks określa tempo wchłaniania się danego produktu. Za bezpieczne uznaje się produkty o niskim i średnim indeksie glikemicznym, te o wysokim powinny być przy cukrzycy ciążowej wyeliminowane z jadłospisu.

Białko

Białko to podstawowy składnik budulcowy, także dla rozwijającego się dziecka. Jego źródłem w diecie powinny być zarówno produkty nabiałowe, jak i ryby oraz mięso. W przypadku nabiału uważać należy na mleko, które z racji zawartości cukru prostego – laktozy może prowadzić do znacznych przecukrzeń. Bardziej korzystne są produkty fermentowane, które laktozy nie zawierają, a są cennym źródłem szczególnie potrzebnego w tym okresie wapnia. Jogurty i kefiry należy wybierać naturalne, warianty owocowe zwykle są dosładzane cukrem. Dobrym źródłem białka dla ciężarnej są także chude i półtłuste twarogi, uważać należy na sery żółte (tłuste i kaloryczne) oraz pleśniowe (kaloryczne i istnieje ryzyko zakażenia się bakterią Listerią). Dobrym źródłem białka i korzystnych dla zdrowia tłuszczów nienasyconych są ryby morskie. Kupując je należy zwracać uwagę na ich wielkość, te duże mogą zawierać rtęć, dlatego zaleca się, by wybierać ryby małe i niehodowane. Mięso powinno być źródłem żelaza, dlatego nie należy się ograniczać do drobiu, ale sięgać także po chude mięso czerwone. I mięso i ryby nie powinny być spożywane na surowo. Z w wędlin oraz podrobów można zrezygnować.

Warzywa

Warzywa z wyjątkiem ziemniaków oraz roślin strączkowych mogą być spożywane praktycznie bez ograniczeń, najlepiej w postaci surówek.